Winter Semester
Lehrveranstaltungen
Prof. Dr. Christian Cordes
Vorlesung: jährlich
ECTS: 6
Sprache: deutsch
Lernziele / Kompetenzen:
Die Studierenden können diewesentlichen mikro- und makroökonomischen Ansätze verstehen und beherrschen eine Reihe zentraler ökonomischer Konzepte und Definitionen. Sie können diese auf aktuelle Fragestellungen der Wirtschaft anwenden und verfügen bereits über einige Referenzmodelle. Der thematische Fokus liegt insbesondere auf den folgenden Punkten:
Charakteristika ökonomischer Entscheidungssituationen und -probleme, Maximierungsentscheidungen von Haushalten und Unternehmen, Entscheidungssituationen bei direkter Interdependenz, Auswirkungen von modifizierten Verhaltensannahmen, Modell des perfekten Marktes und das Konzept marktlicher Koordination („invisible hand“), Wohlfahrtseffekte von Markteingriffen, individuelle Rationalität und Rationalität von Aggregaten, Vergleich des perfekten Marktes mit dem reinen (Cournot-) Monopol, „economies of scale“, Netzwerkexternalitäten, Formen imperfekter Information als kritische Faktoren der ökonomischen Theorie, Einführung in ökonomische Kreislaufzusammenhänge, wirtschaftspolitische Implikationen verschiedener Ansätze und Modelle, Keynes vs. Hayek, Determinanten langfristiger wirtschaftlicher Entwicklung, wirtschaftshistorische Aspekte.
Übungen
Seminar: jährlich
ECTS: 6
Sprache: deutsch/englisch
Lernziele/Kompetenzen:
Students will get familiar with basic concepts in the field of innovation economics. Moreover, several interdisciplinary extensions of the analysis are presented, such as ideas from system theory or cognitive psychology. The course includes some formal models, such as those stemming from standard microeconomics, but also several imports from other disciplines, such as the replicator dynamic. Some behavioral aspects will be added to the discussion to gain a better understanding of the role of human cognition in determining the direction and pace of technological change. Moreover, students will learn to apply these concepts to explain empirically observed phenomena of innovation-driven economic change.
IERP-Seminar
ECTS: 3
Sprache: englisch
In diesem Seminar werden Vorträge der Betriebswirtschafts- und Volkswirtschaftslehre von Doktoranden und anderen Forschern der Universität Bremen gehalten.
Darüber hinaus können hier wichtige Forschungsartikel aus verschiedenen Bereichen oder Disziplinen diskutiert werden.
Das Seminar ist offen für alle Interessierten.
Seminar: jährlich
ECTS: 6
Sprache: English
Lernziele / Kompetenzen: This module introduces students to graduate level microeconomic theory with a focus on behavioral aspects. They will get familiar with established concepts and methodological tools of behavioral economics. Moreover, fields of research belonging to more heterodox approaches to microeconomics and their implications are introduced. In any case, students attain crucial analytical skills to apply advanced theoretical concepts of microeconomics to empirical phenomena, such as bounded rationality, “green” preference learning, findings from happiness research, “nudging” as a behavioral political instrument, empathy, or the effects of (evolved) cognitive “biases” in decision making and preference acquisition.
Seminar: jedes Semester
ECTS: 6
Sprache: englisch
Learning Objectives/Competencies: This module introduces students to basic concepts of innovation economics through the exemplary case of Artificial Intelligence (AI). They will get familiar with economic perspectives used to understand the emergence and development of this (disruptive) technology. In particular, students will learn about main concepts of AI (e.g., what is machine learning, supervised and unsupervised learning, etc.), links between AI and other technologies, empirical approaches used to identify and measure AI innovations, the potential of this technology as a tool for political control, and other potential risks linked to AI. At the end of the course, students will be able to better understand the challenges of AI-related empirical research, the particularities of AI as an important emerging technology, and will be more familiarized with relevant concepts needed to develop their own innovation studies.
Dieses Projektmodul ist speziell für Bachelorstudenten konzipiert, die an der Durchführung empirischer Forschung interessiert sind. Während des gesamten Moduls werden den Studierenden Schlüsselkonzepte der Innovationsökonomie sowie relevante Instrumente zur Durchführung empirischer Forschung vorgestellt. Während des Moduls haben die Studierenden auch Zeit und werden bei ihren eigenen Projekten unterstützt, die am Ende des Semesters evaluiert werden sollen.