Vorträge
Vortrag 1 - Mittwoch, 25.04.2018, 19:00 Uhr
Filmische Welten
Zur kosmopolitischen Theoriebildung im Kino
Das Kino ist seit seinen Anfängen ein Raum, in dem (ästhetische)Welterfahrungen und (imaginäre) Grenzüberschreitungen ermöglicht werden, doch vor allem seit der Jahrtausendwende finden sich vermehrt Filme aus unterschiedlichsten Produktionskontexten, deren zentrales Thema weltumspannende Narrative sind. Sie erzählen Geschichten von Flüchtenden, Reisenden, Migrant*innen oder Kosmopoliten und schaffen transnationale, liminale Räume, die sich als skalierbare filmische Artefakte zu realweltlichen Topografien hin öffnen. Diese Filme, die unterschiedliche Aspekte der Globalisierung ästhetisch verhandeln, bedürfen unseres Erachtens nach einer filmtheoretischen Auseinandersetzung, die das kinematografische Verhältnis zur Welt als Ausgangspunkt nimmt und lokale Verortung und globale Grenzüberschreitung unter Bezugnahme auf kosmopolitische Theorieansätze verhandelt. Raum, Gemeinschaft und Normativität bilden dabei zentrale Kategorien einer Fachgrenzen überschreitenden Theoriebildung. Kosmopolitische Filmtheorie möchte nicht nur Konzepte von „Transnational Cinema“, „World Cinema“ oder „Migrant Cinema“ miteinander verknüpfen, sondern sie betont darüber hinaus die ethische Dimension filmischer Theoriebildung, die über Aspekte von Motivik und Stilistik, Genre, Autorschaft und Produktionskontexte hinausgeht und das Kino als Raum der Vergemeinschaftung einer Weltgesellschaft versteht.
Matthias Christen ist seit 2011 Professor für Medienwissenschaft an der Universität Bayreuth (Schwerpunkt Film und Fotografie).
Kathrin Rothemund, Dr. phil., ist Medienwissenschaftlerin an der Universität Bayreuth (Schwerpunkt Film und Fernsehen) und beschäftigt sich mit audiovisueller Un|Schärfe.
Gemeinsam arbeiten sie an einem Buch zum kosmopolitischen Kino.
Vortrag 2 - Donnerstag, 26.04.2018, 16:45 Uhr
Unfolding Borders
filming territory in the age of globalization
While globalization has been eroding boundaries and promoting mobility and homogenization, we are witnessing in parallel a steady escalation of identitarian discourses predicated on difference, separation and the restriction of movement. Spaces and borders are at issue: the rhetoric of neoliberal globalizing economy and that of identity politics alternatively erase or erect borders, which position people and objects “inside” or “outside”. Meanwhile, with the transnational turn, contemporary film studies have thrived on challenging the parameters of national borders and thinking of film supranationally. I argue that both the national and the transnational perspectives fail to account for film’s extraordinary embeddedness. I propose to mobilize a different notion that has been widely overlooked in film studies: territory. Operating “at a variety of spatial scales” (Storey), territory is a flexible concept not restricted by fixed borders. I will reflect on recent works that engage with the question of the border through characteristically filmic strategies of framing and reframing the territory, thus highlighting the politics and dynamics of globalization and localization alike.
Laura Rascaroli is Professor of Film and Screen Media at University College Cork, Ireland. Her new book, How the Essay Film Thinks, was published by Oxford University Press in 2017.
Vortrag 3 - Freitag, 27.04.2018, 16:45 Uhr
Border Futures
migrant labor and the frontiers of security
Sleep Dealer is part of an archive of speculative fictions – notably, the TV show Westworld and the novel Lunar Braceros – that take place in the borderlands and imagine a future of complete surveillance and the denaturing and dehumanization of labor. It presents a future of deeply integrated networks, the proliferation of security technologies, new forms of labor, and the end of migration. The movement of those living in the southern borderlands is monitored and targeted by armed military drones, the action which is part of U.S. entertainment media in the TV show, simply named “Drones”. The borderlands’ future is one in which mobility is highly regulated and controlled, while the labor needs of the Global North are met without the irksome presence of the Global South. Sleep Dealer suggests that the condition along the border represents a future of complete surveillance, the collapse of entertainment and military endeavors, and the continued dehumanization of those at the bottom of the labor market. This dystopic future exposes aspects of the present that demand critical attention and points to possibilities for resistance and collective action.
Camilla Fojas teaches in the American Studies Program and the Department of Media Studies at the University of Virginia. She is currently working on a new project on surveillance and borders tentatively titled Border Securities/Border Futures.