Project Details

PROFIL Gender: Project-based, research-based and interdisciplinary learning

Duration: 01.03.2014 - 30.04.2016
Research Team:

Prof. Dr. Gabriele Bolte (Projektleitung);

 

Ulrike Lahn;

 
Project Type: own project
Funding: Universität Bremen

Description

The aim is to develop a new teaching format that enables students to work on the research topic of gender/sex in an interdisciplinary manner and in a joint project. This subject area is to be expanded by linking it with the difference category of "age/generations". An intersectional perspective, i.e. a sensitised view of social complexity and inequalities, enables a deepening of the theoretical and empirical approaches to "Gender & Age".

 

The following activities were realised in PROFIL Gender:

  • "Theory-practice workshop "Discrimination makes you ill!" – from a gender and diversity perspective" with final conference (winter semester 2014/2015)
  • One-day workshop for early career researchers: "Gender and inter-/transdisciplinarity: The significance in everyday research practice" (winter semester 2014/2015)
  • Day workshop: "Social justice in theory and practice" (summer semester 2015)
  • Interdisciplinary project seminar "Neighbourhood portal on living environment and well-being in the neighbourhood: Participatory technology development for and with older people", FB 03/Informatics, FB 11/Human and Health Sciences, General Studies (summer semester 2015)

Further information

Journal Article

Lahn U, Maaß S, Bolte G. Wohnumwelt und Wohlbefinden im Quartier. Partizipative Technikentwicklung für und mit ältere/n Menschen, in: Resonanz – Magazin für Lehre und Studium an der Universität Bremen, Sommersemester 2016, S. 40 - 45

 

Presentation / Poster

Bolte G. Potenziale und Begrenzungen von Intersektionalitätsansätzen in der aktuellen sozialepidemiologischen Forschung, Geschlechtersensibilität und Intersektionalität in der Epidemiologie. Workshop, Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie – BIPS, Deutschland, 13.02.2015

Bolte G, Lahn U. PROFIL Gender: Projekt-basiertes forschendes und interdisziplinäres Lernen., Abschlusstagung des Verbundes „Geschlechtersensible Forschung in Epidemiologie, Neurowissenschaften und Genetik/Tumorforschung“. „Geschlechtersensible Forschung in Epidemiologie und Medizin: ... vom Paradigma des Beginnens und exzellenter Forschung...“. 15.-16.05.2014, Bremen, Deutschland