Publications

This is a selection of recent publications of members of the Unit for Intercultural Education. For further publications please see the individual websites of the team members.


Recent publications by ABiB members

  • Heidrich, L.; Karakaşoğlu, Y.; Mecheril, P.; Shure, S. (eds.) (2021): Regimes of Belonging – Schools – Migrations. Teaching in (Trans)National Constellations. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29189-1
  • Baginski, Katja (2021): Integration gesamtsprachiger Ressourcen in den Fachunterricht. Erste Ergebnisse eines außerschulischen Interventionsprojekts für unbegleitet geflüchtete Jugendliche. In: Lisa Otto, Kristina Peuschel und Sandra Steinmetz (Hg.): Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrkräftebildung. Ergebnisse aus dem Netzwerk „Stark durch Diversität“. Münster und New York: Waxmann, S. 151-168.
  • Funck, B. Johanna; Barasi, Dennis (2021): Praxiselemente in der universitären Lehramtsausbildung der Migrationsgesellschaft – Erfahrungen mit der Evaluation langfristiger Auswirkungen eines Praxisprojekts auf die Professionalisierung von Lehrkräften. In: Lisa Otto, Kristina Peuschel und Sandra Steinmetz (Hg.): Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrkräftebildung. Ergebnisse aus dem Netzwerk „Stark durch Diversität“. Münster und New York: Waxmann, S. 81-100.
  • Rüschenpöhler, Lilith/ Baginski, Katja (2021): Flüchtlinge im Chemieunterricht – Die Verwebung fachlichen und sprachlichen Lernens im Projekt "Fach + Sprache" – Chemie. In: Lisa Otto, Kristina Peuschel und Sandra Steinmetz (Hg.): Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrkräftebildung. Ergebnisse aus dem Netzwerk „Stark durch Diversität“. Münster und New York: Waxmann, S. 207-220.
  • Funck, B. Johanna (2021): Rezension von: Rita Braches-Chyrek, Tilman Kallenbach, Christina Müller und Lena Stahl (Hrsg.): Bildungs- und Teilhabechancen geflüchteter Menschen, Kritische Diskussionen in der Sozialen Arbeit. Opladen, Berlin und Toronto: Barbara Budrich 2019. In: EWR 20 (2021), Nr. 2. Verfügbar hier
  • Heidrich, Lydia (2021): Rezension von: Halyna Leontiy und Miklas Schulz (Hrsg.): Ethnographie und Diversität. Wissensproduktion an den Grenzen und die Grenzen der Wissensproduktion. Wiesbaden: Springer VS 2020. In: EWR 20 (2021), Nr. 2. Verfügbar hier.

The working papers of the Unit for Intercultural Education (AbIB) are edited by Prof. Dr. Yasemin Karakaşoğlu. The copyright remains with the authors. Each working paper undergoes internal peer review with at least two reviewers.


AbIB working papers

Pfaff, Nicole; Karakaşoğlu, Yasemin; Vogel, Dita (2019): Herkunftsbezogene Bildungsangebote im Spiegel der Forschung. Fachbereich 12. Arbeitsbereich Interkulturelle Bildung. AbIB-Arbeitspapier 1/2019.

Rüschenpöhler, Lilith (2017) Mit Fach + Sprache vom Vorkurs in den Regelunterricht - eine interne Evaluation des Projekts Fach + Sprache. Fachbereich 12. Arbeitsbereich Interkulturelle Bildung. AbIB-Arbeitspapier 2/2017.

Funck, Barbara J. (2017) Migrationssensible Lehrkräfteausbildung durch Praxiselemente an der Universität Bremen. Eine vergleichende Studie zu langfristigen Effekten auf das pädagogische Können von Lehrkräften. Fachbereich 12. Arbeitsbereich Interkulturelle Bildung. AbIB-Arbeitspapier 1/2017.

Vogel, Dita (2016) Kurzdossier: Umfang und Entwicklung der Zahl der Papierlosen in Deutschland. Fachbereich 12. Arbeitsbereich Interkulturelle Bildung. AbIB-Arbeitspapier 2/2016.

Vogel, Dita (2016)  Lehrkräfte ausbilden – neu zugewanderte Jugendliche fördern. Ergebnisse einer internen Projektevaluation.  Fachbereich 12. Arbeitsbereich Interkulturelle Bildung. AbIB-Arbeitspapier 1/2016.

News

As part of her research semester, Yasemin Karakaşoğlu accepted the invitation of our cooperation partners Prof. Dr. Akiko Ito and Prof. Dr. Hitoshi Sato from the University of Fukuoka and presented the Bremen model to the members of her research group on the “Importance of diversity in teacher education in international comparison”. The hybrid event, which was attended by colleagues from the USA, New Zealand and Sweden, led to a lively exchange about the different national attributions of meaning to diversity and inclusion. The colleagues are planning a return visit to Bremen in 2025 to further develop a joint research project.You can find the announcement of the lecture HERE

 

Dennis Barasi, René Breiwe, Isabel Dean, Aysun Doğmuş, Rabea Lucille Halimi and Nicolle Pfaff have published a digital documentation of the conference of the Netzwerk Rassismuskritische Schulpädagogik “Utopien im Hier und Jetzt: Visionen für eine rassismuskritische Schule - Perspektiven für Schulentwicklung & Schulpädagogik”: HERE

Dennis Barasi, Aysun Doğmuş, Ellen Kollender and Aslı Polatdemir have published the documentation of the event “Pedagogy in times of catastrophe - A solidarity event with educational actors in the Turkish-Syrian border region” in the journal Voluntaris. A digital documentation was also created. The corresponding portfolio contains documentation on the content and course of the event, contact addresses for networking with the invited actors from Anadolu Kültür, Body Movement for Vulnerable Groups, Education Reform Initiative / Eğitim Reformu Girişimi and Kırkayak Kültür, as well as opportunities to donate to the civil society actors in the earthquake region. The portfolio can be accessed under the following link: HERE