Tobias Dietrich
Department:
Institute for Art History - Film Studies - Art Education
Subject:
Film studies and media aesthetics
Büro:
GW2 B3885
Phone:
+49 421-218 677 28
E-Mail:
tobias.dietrichprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de
Sprechzeiten:
siehe Sprechzeitenliste
Résumé
Lector at the Institute of Art History - Film Studies - Art Education at the University of Bremen and ZeMKI-Research Lab Film, Media Art and Popular Culture of the University of Bremen; freelance film curator; Jury Member of the Scottish Mental Health Arts Festival, Glasgow.
Since 2015 Ph.D. Student with lectureship at the Institute of Art History - Film Studies - Art Education at the University of Bremen, scholarship holder of the German National Academic Foundation (see research projects); freelance film curator; Jury Member of the Scottish Mental Health Arts Festival, Glasgow.
2017-18 research stay at the Department of German and Slavic Studies at the University of Victoria, Canada.
2009-15 studies in art and public health (B.A.) and arts and cultural education (M.A.) with focus on film studies in Bremen and Paris; during the research project "homo debilis" and other editorial activities online and for the publications on the Bremen film symposia, nachfilm.de u.a. That's a coincidence.
Research
Research focus
| Film aesthetics and health
| Medical Humanities
| Film
| Experimental cinema
Projects
since 2015: "Die ästhetische Dimension der Mental Illness. Audiovisual construction of mental disorder through contemporary author films "(PhD project)
2011-13: "Living Archive. Archive work as contemporary artistic and curatorial practice ", Arsenal - Institute for Film and Video Art e.V., Berlin, in cooperation with the British Film Institute, London (student assistant)
2010-12: "homo debilis. Dis / ability in the Vormoderne ", Department of History, University of Bremen (student assistant)
Publications
Books
2022: Kopf/Kino. Psychische Erkrankung und Film (hg. mit Winfried Pauleit). Berlin: Bertz + Fischer (im Erscheinen).
2017: Filme für den Eimer. Das Experimentalkino von Klaus Telscher. Stuttgart: ibidem.
Scientific Essays
2022: Kopf/Kino. Berührungspunkte zwischen psychischer Erkrankung und Filmästhetik, in: Dietrich, Tobias; Pauleit, Winfried (Hg.): Kopf/Kino. Psychische Erkrankung und Film. Berlin: Bertz + Fischer (im Erscheinen).
2022: Teaching Mental Illness through Film and Film through Mental Illness, in: Sark, Katrina (Hg.): Social Justice Pedagogies. Toronto: University of Toronto Press (im Erscheinen).
2021: Watching, and Appropriating, and Assimilating the Pain of Others. Filmisches Denken zwischen viraler Aneignung und digitaler Ansteckung in Chloé Galibert-Laînés Desktop Documentary, in: nachdemfilm 19.
2019: Depression as Aesthetic Answer to the Socioeconomic Crisis in Two Days, One Night, in: Corbalán, Ana; Kaklamanidou, Betty (Hg.): Contemporary European Cinema. Crisis Narratives and Narratives in Crisis. London, New York: Routledge, S. 106–118.
2017: Die Experimentalfilme von Klaus Telscher im Kontext der deutschen Filmgeschichte, in: ffk-journal 29:2, S. 127–143.
Others
2021: Filmgespräch mit Jessica Hausner und Sabrina Gärtner über den Film LITTLE JOE (2019) (aufgezeichnetes Gespräch im Rahmen des 25. Int. Bremer Symposiums zum Film). 7.4.2021.
2021: Filmgespräch mit Maria Bäck und Christine Rüffert über den Film PSYCHOSIS IN STOCKHOLM (2020) (aufgezeichnetes Gespräch im Rahmen des 25. Int. Bremer Symposiums zum Film). 6.5.2021.
2021: Frenzies, Films and Family. A Review of ‘Mental Traveler’ by W.J.T. Mitchell in: The Polyphony. Conversations across the Medical Humanities. 19.3.2021.
2021: Psychische Erkrankung und Film (Podcast mit Hedwig Thelen, KulturAmbulanz Bremen, 45:21 Min.), in: Parkgespräche, 4.5.2021.
2021: „Kranksein in gesellschaftliche Zusammenhänge stellen“. Interview zu psychischen Erkrankungen im Film (von Alexandra Knief), in: Weserkurier, 5.5.2021.
2021: Psychische Erkrankung im Film. Ein Gespräch mit Tobias Dietrich über neue Formen des Erzählens (von Dörthe Jordan), in: Oldschool Magazine 3, Juni 2021, S. 64–66.
2018: Social Justice, Blood Donation, and Gay Rights, in: Sark, Katrina (Hg.): Anthology of Social Justice and Intersectional Feminisms, 1., S. 25–27.
2013: Kommentierte Bibliographie zu Riddles of the Sphinx / Annotated Bibliography on Riddles of the Sphinx, in: Arsenal – Institut für Film und Videokunst e.V.; British Film Institute (Hg.): Laura Mulvey/ Peter Wollen. Riddles of the Sphinx + Amy! (kritisch-historische DVD-Dedition, Text im Booklet auf Deutsch und Englisch), Berlin, London: Filmgalerie 451.
Presentations
(selection)
05.05.2021: „Kopf/Kino: Berührungspunkte zwischen psychischer Erkrankung und Film“, Einführungsvortrag zum 25. Internationalen Bremer Symposium zum Film, Universität Bremen, CITY 46 / Kommunalkino Bremen e.V., zusammen mit Angela Rabing und Winfried Pauleit.
24.01.2020: „Experience as Aesthetic Change: Mental Illness as Self-corrective Truth in Christopher Nolan’s Memento“, 3rd Congress of the Northern Network for Medical Humanities Research, „Experience, Medicine and Marginalisation“, University of Sheffield.
25.-27.10.2019: „Von der Primavista zur Kontemplation. Patient*-Ärzt*innen-Beziehungen in Filmen zum Thema Krebs“, SmP-Workshop der Studienstiftung des deutschen Volkes „Körper. Krankheit. Kunst. Künstlerische und geisteswissenschaftliche Perspektiven auf zwei zentrale Themen der Medizin.“ Medizinische Fakultät der WWU Münster.
29.07.2019: „Madness and Posthumanism“, Summer School „Posthuman Intimacies. Cross-Species Entanglements in European Cinema“, University of Toronto.
26.10.2018: „Considering the Clinical Discourse as an Aesthetic One Through the Light of Film”, Cultural Crossings of Care. An Appeal to the Medical Humanities, University of Oslo.
29.06.2018: "Taking the 'Scenic' Route. Values of Authorial Wrong Tracks in Discontinuous Fictional Illness Narratives", GCSC-Workshop "Rhetorics of Health and Illness. (Dis-)Continuous Minds, Bodies, and Narratives", Justus-Liebig-Universität Gießen.
28.11.2017: „The Aesthetic Dimension of Mental Illness. Werner Herzog’s My Son, My Son, What Have Ye Done”, Department of Germanic and Slavic Studies, University of Victoria, B.C., Canada.
2.10.2017: „Caligari – Dr. Unrath – M. Types of Madness in Weimar Cinema“, im Rahmen des Seminars guest lecture to „A Short History of German Film“, Department of Germanic and Slavic Studies, University of Victoria, B.C., Canada.
Education
WiSe 2021/22
Seminar: Grundlagen der Filmwissenschaft
Online-Seminar: Grundlagen der Filmwissenschaft
Seminar: Filmsichtung: Angela Schanelec
SoSe 2021
Projektseminar: Kopf/Kino – Psychische Erkrankung und Film
Online-Seminar: Grundlagen der Filmwissenschaft: Filmanalyse
WiSe 2020/21
Online-Seminar: Ein Film, viel(e) Theorie(n): MEMENTO
Online-Seminar: Grundlagen der Filmwissenschaft: Filmanalyse
Online-Seminar: Desktopfilme und Vermittlung
Online-Seminar: Einführung in das Wissenschaftliche Arbeiten (1)
Projektseminar: Take a Walk in My Shoes: Film und psychische Erkrankung
SoSe 2020
Online-Seminar: Grundlagen der Filmwissenschaft: Filmanalyse
Online-Seminar: Einführung in das Wissenschaftliche Arbeiten
Projektseminar: Krankheit kuratieren
WiSe 2019/20
Seminar: Filmsichtung: Robert Bresson
Seminar: Grundlagen der Filmanalyse
Projektseminar: Geschichte und Ästhetik der psychischen Erkrankung im Film
SoSe 2019
Seminar: Amateurfilm erforschen
Seminar: Grundlagen der Filmwissenschaft: Methoden der Filmanalyse
WiSe 2018/19
Seminar: Einführung in das Wissenschaftliche Arbeiten
SoSe 2018
Seminar: Affektiv gestört? Depression im Spannungsfeld klinischer und alltäglicher Erfahrungsformen
Seminar: Einführung in das Wissenschaftliche Arbeiten
SoSe 2017
Seminar: Einführung in das Wissenschaftliche Arbeiten
WiSe 2016/17
Seminar: Mental Illness im zeitgenössischen Autorenfilm (zusammen mit Prof. Dr. Winfried Pauleit)
WiSe 2014/15–SoSe 2015
Projektseminar: KUNST_BILDUNG_MACHT_GESUNDHEIT (Studiengang Public Health/Gesundheitswissenschaften, FB 11, Uni Bremen, zusammen mit Dr. Martina Wachtlin und in Kooperation mit dem ams!-Theater)