Institute of European Studies

Welcome to the Institute of European Studies!

European Studies at the University of Bremen are based on the three pillars of political science, cultural history and languages. For Europe is politics, culture, history and multilingualism. With IES, you can choose between the main focuses of European Political Science Studies and European Cultural Studies. You can learn one of four languages: French, Spanish, Russian or Polish.

 

New posts in our EuropaBlog!

(Please note: these articles are in German only)

Ariane Brachmann writes about the pagan faith of the Romuva and their (non)recognition in Lithuania

Jean Kruschinsky analyzes the new filming of Peter Weiss' Oratorium in elf Gesängen (director: Rolf P. Kahl)

Lea Heitz presents the Sámi, indigenous people in Finnland,in a two-part article

Alona Manhasarian reflects about the political dimension of the European Championship

 

 

We look forward to your feedback!

https://blogs.uni-bremen.de/europablog/

Here you can subscribe to our Newsletter!

About our study programs

B.A. Integrated European Studies:

Contents and main foci

M.A. European Politics:

Contents and main foci

Useful links:

Internship

Studying Abroad

Stud.IP

Courses Catalogue

ZPA

ZfN

News

Brüsselexkursion des MA Europapolitik

Vom 5. – 9. Februar 2024 findet eine Exkursion nach Brüssel im Rahmen des Masters Europapolitik statt. Die Exkursion ist eingebunden in der Blockveranstaltung „The European Union and the States of Europe“ (08-1-MAEP-M1-1) im Einführungsmodul MAEP-M1.

In der Lehrveranstaltung „European Union and the States of Europe“ geht es um die Funktionsweise der EU-Institutionen, das Handeln maßgeblicher Akteure auf EU-Ebene sowie die Möglichkeiten und Herausforderungen der Unterschiedlichkeiten zwischen EU-Mitgliedstaaten für die Gestaltung von EU-Politik.

Während der Exkursion besuchen unsere Studierenden politische Institutionen und Organisationen, um einen Einblick in die politische Realität in Brüssel zu erhalten. Unter anderem besuchen sie das EU-Parlament, die Vertretung der freien Hansestadt Bremen in Brüssel, die EU-Kommission, das European External Action Service, den Rat der EU und den Ausschuss der Regionen. Darüber hinaus treffen sie Referent:innen von der Ständigen Vertretung der Bundesrepublik Deutschland bei der EU und von Transparancy International und besprechen mit ihnen Themen wie das gemeinsamen europäische Asylsystem, den Rechtsstaatlichkeitsrückbau in der EU, die EU-Erweiterung nach Ost- und Südosteuropa, usw..

Wir wünschen ihnen viel Spaß in Brüssel!

Gruppe v. Studierenden vor dem Europaparlament in Brüssel