Dr. Thomas Janßen
Lecturer
for mathematics and its didactics with a focus on inclusion.
Dr. Thomas Janßen has been a lecturer at the University of Bremen since August 2023. His previous experience includes teaching in schools and research in the areas of elementary algebra and learning with technology, most recently in the project Multimodal Algebra Learning funded by the BMBF.
Office: MZH 5130
Tel: +49 421 218 63572
e-mail: janssent@uni-bremen.de
Monograph
Janßen, T. (2016). Ausbildung algebraischen Struktursinns im Klassenunterricht. Lernbezogene Neudeutung eines mathematikdidaktischen Begriffs. Dissertation. Bremen: Universität Bremen. Available http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:46-00105386-17.
Contributions in journals and edited books
Bikner-Ahsbahs, A., Döring, T., Janßen T., and Reid, D. (2023). A Pragmatic Approach to Theorizing Interdisciplinary Design Research on Interactive Math Learning Systems: The Case of a Multimodal Algebra Learning System with Tangible User Interfaces. In B. Pepin, G. Gueudet und J. Choppin (eds.) Handbook of Digital Resources in Mathematics Education
. Cham: Springer. doi.org/10.1007/978-3-030-95060-6_3-1
Bikner-Ahsbahs, A., Vallejo-Vargas, E., Rohde, S., Janßen, T., Reid, D., Alexandrovsky, D., Reinschluessel, A., Döring, T. and Malaka, R. (2023). The role of feedback when learning with a digital artifact: A theory networking case on multimodal algebra learning. Hiroshima Journal of Mathematics Education 16. Early online access: https://www.jasme.jp/hjme/download/2023/Vol16_01.pdf
Janßen, T. (2022). Algebra: CAS und mehr. In G. Pinkernell, F. Reinhold, F. Schacht and D. Walter (eds.), Digitales Lehren und Lernen von Mathematik in der Schule. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65281-7_10
Janßen, T., Vallejo-Vargas, E., Bikner-Ahsbahs, A. and Reid, D. A. (2020). Design and Investigation of a Touch Gesture for Dividing in a Virtual Manipulative Model for Equation-solving. Digital Experiences in Mathematics Education6(2), 166-190. https://doi.org/10.1007/s40751-020-00070-8
Reinschlüssel, A., Alexandrovsky, D., Döring, T., Kraft, A., Braukmüller, M., Janßen, T., … Malaka, R. (2018). Multimodal algebra learning: From math manipulatives to tangible user interfaces. i-com. Journal of Interactive Media, 17(3), 201–209. https://doi.org/10.1515/icom-2018-0027
Contributions for school praxis
Bikner-Ahsbahs, A. and Janßen, T. (2020). Getrennt und koordiniert zum Ziel. Aufgabenprinzip zur Förderung von Interesse an mathematischem Handeln. mathematik lehren (221), 18-21.
Bikner-Ahsbahs, A. and Janßen, T. (2020). Gemeinsam an Funktionen arbeiten. Blogeintrag für mathematik lehren.
Conference papers
Reid, D. A., Bikner-Ahsbahs, A., Janßen, T. and Vallejo-Vargas, E. (2022). Forms of epistemic feedback. In U. T. Jankvist, R. Elicer, A. Clark-Wilson, H.-G. Weigand and M. Thomsen (Ed.), Proceedings of the 15th International Conference on Technology in Mathematics Teaching: Making and Strengthening “Connections and Connectivity” for Teaching Mathematics with Technology (pp. 105-112). https://doi.org/10.7146/aul.4
Janßen, T., Reid, D. and Bikner-Ahsbahs, A. (2019). Issues in modelling terms involving subtraction in a manipulative environment for linear equations—and a possible solution. In U. T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen and M. Veldhuis (Hrsg.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 – 10, 2019). Utrecht: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University und ERME.
Janßen, T. (2018). Digitale Werkzeuge gemeinsam entwickeln: Ansätze und Erfahrungen aus interdisziplinärer Zusammenarbeit im MAL-Projekt. In G. Pinkernell and F. Schacht (Ed.), Digitales Lernen im Mathematikunterricht. Arbeitskreis Mathematikunterricht und digitale Werkzeuge in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. Herbsttagung vom 22. bis 24. September 2017 an der Pädagogischen Hochschule Heidelberg (pp. 39-47). Hildesheim: Franzbecker.
Janßen, T. and Bikner-Ahsbahs, A. (2018). „Intelligente Plättchen“ zum Algebra-Lernen – neue Aufgaben für neues Lernmaterial. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. Vorträge zur Mathematikdidaktik und zur Schnittstelle Mathematik/Mathematikdidaktik auf der gemeinsamen Jahrestagung GDM und GDMV 2018 (52. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik) (pp. 871-874). Münster: WTM.
Janßen, T. (2017). Multimodal algebraischen Struktursinn erwerben. In U. Kortenkamp und A. Kuzle (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017. Vorträge auf der 51. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 27.02.2017 bis 03.03.2017 in Potsdam (pp. 1231-1234). Münster: WTM.
Block, J., Janßen, T. and Kop, P. (2017). Erkennen von Strukturen im Kontext algebraischen Denkens. In U. Kortenkamp und A. Kuzle (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017. Vorträge auf der 51. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 27.02.2017 bis 03.03.2017 in Potsdam (pp. 1225-1226). Münster: WTM.
Janßen, T., and Radford, L. (2016). Solving equations: Gestures, (un)allowable hints, and the unsayable matter. In K. Krainer & N. Vondrová (Ed.), CERME 9. Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 419–425). Prag: Charles University in Prague, Faculty of Education und ERME. Available https://hal.archives-ouvertes.fr/CERME9-TWG03/hal-01286911
Janßen, T. (2014). Lernen als Entwicklung der mathematischen Sinne: Ein Beispiel aus der Algebra. In J. Roth & J. Ames (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (pp. 575–578). Münster: WTM.
Janßen, T. and Bikner-Ahsbahs, A. (2013). Networking theories in a design study on the development of algebraic structure sense. In B. Ubuz, Ç. Haser, & M. A. Mariotti (Ed.), CERME 8. Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2830–2839). Ankara: Middle East Technical University. Available http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~erme/doc/CERME8/CERME8_2013_Proceedings.pdf .
Bikner-Ahsbahs, A. and Janßen, T. (2013). Emergent tasks – spontaneous design supporting in-depth learning. In C. Margolinas, J. Ainley, J. Bolite Frant, M. Doorman, C. Kieran, A. Leung, M. Ohtani, P. Sullivan, D. Thompson, A. Watson and Y. Yang (Ed.), Proceedings of ICMI Study 22. Task Design in Mathematics Education (pp. 155-164). Vol. 1, Oxford, UK, July 2013. Available https://halshs.archives-ouvertes.fr/hal-00834054
Janßen, T. (2013). Vorsagen erlaubt – Eigenkonstruktion vs. Hilfe in der Zone der nächsten Entwicklung. In Greefrath, G., Käpnick, F. and Stein, M. (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013. Vorträge auf der 47. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 4.3.2013 bis 8.3.2013 in Münster, Bd. 1 (pp. 504-507). Münster: WTM.
Janßen, T. and Bikner-Ahsbahs, A. (2012). Developing structure sense: A study to support instruction and inform theory. In Tai-Yih Tso (Ed.), Proceedings of the 36th Conference of the International Group of the Psychology of Mathematics Education: Opportunities to learn in Mathematics Education, Vol. 4, (p. 284). Taipei, Taiwan.
Bikner-Ahsbahs, A., Cramer, J. and Janßen, T. (2012). Three quality components of epistemic processes. In Tai-Yih Tso (Ed.), Proceedings of the 36th Conference of the International Group of the Psychology of Mathematics Education: Opportunities to learn in Mathematics Education, Vol. 4, (p. 248). Taipei, Taiwan.
Janßen, T. (2012). Ausbildung algebraischen Struktursinns im alltäglichen Klassenunterricht. In Ludwig, M. and Kleine, M. (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2012. Vorträge auf der 46. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 05.03.2012 bis 09.03.2012 in Weingarten, Bd. 1 (pp. 417-420). Münster: WTM.