Member's profile
Dr. Sebastian Partsch
Complete publication list:
Building/room: Grazer Straße 4 (GRA4) A2140
Phone: +49 421 218-68912
Current activities & functions
- PhD student at the University of Bremen in the project “Development tasks in vocational nursing training” (since 2017)
- Research associate at the Institute for Public Health and Nursing Research under the direction of Prof. Dr. Ingrid Darmann-Finck in the project Evaluation and Revision of the Bremen Curriculum
Projects
- Evaluation and revision of the Bremen curriculum (since 01.01.2024)
- Structural development in the area of vocational school teacher training Development of further training offers for teachers in vocational education, third-party funded project (01.03.2020 - 31.12.2023)
- Transitions to nursing – strengthening individual and regional resources (TiP), externally funded project (01.01.2022 - 31.12.2023)
- "Boah, es hätte an so vielen Punkten anders sein müssen." - Ausgewählte Ergebnisse der qualitativen Panelstudie 'Entwicklungsaufgaben in der beruflichen Pflegeausbildung', doctoral project (since 2017)
Memberships
- German Society for Nursing Science e.V. (DGP) - Education Section
- German Professional Association for Nursing Professions e.V. (DBFK)
Academic career
Since May 2016 Research associate and doctoral candidate at the Institute for Public Health and Nursing Research (IPP) at the University of Bremen
2013-2015 Postgraduate studies at the Charité - Berlin School of Public Health with the degree: Master of Public Health
2006-2012 Studies at the Technical University of Munich with the degree: Dipl. Berufspädagoge für Gesundheits- und Pflegewissenschaften/Sozialkunde
Professional career
2012-2016 Work as a professional educator at the training center for nursing and health professions of the DRK-Schwesternschaften Berlin e.V.
2002-2005 Professional education as a health and nursing professional at the vocational school for nursing Donauwörth
- Sebastian Partsch, Ingrid Darmann-Finck (2024). Emotionen gut bewältigen: Unterrichtsbaustein zur Emotionsregulation. Die Schwester/Der Pfleger
- Sebastian Partsch (2024). „Boah, es hätte an so vielen Punkten anders sein müssen.“ – Ausgewählte Ergebnisse der qualitativen Panelstudie ,Entwicklungsaufgaben in der beruflichen Pflegeausbildung‘. Universität Bremen. https://doi.org/10.26092/ELIB/3205
- Sebastian Partsch, Claudia Einig (2024). Pflegekompetenz als Entwicklungsaufgabe Pflegelernender in der beruflichen Pflegeausbildung: Eine qualitative Panelstudie. Pflege. https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000947
- Sebastian Partsch, Ingrid Darmann-Finck (2024). Emotionale Kompetenz: Ein Unterrichtsbaustein zur Förderung der Emotionsregulation in der Anfangsphase der Pflegeausbildung. Bundesinstitut für Berufliche Bildung. https://www.bibb.de/dienst/publikationen/de/19611
- Karin Reiber, Micha Fleiner, Sebastian Partsch, Sabine Dorn, Nicola Hofmann, Anna Willaredt (2024). Den Übergang in die Pflegeausbildung gestalten – Ein Beitrag zur Fachkräftegewinnung. bwp@ Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023. http://www.bwpat.de/ht2023/reiber_etal_ht2023.pdf
- Sebastian Partsch, Ingrid Darmann-Finck (2023). Entwicklung eines Unterrichtsbausteins zur Förderung der emotionalen Kompetenz in der Pflegeausbildung. IPP-Info (Institut für Public Health und Pflegeforschung)
- Sebastian Partsch, Claudia Einig, Ingird Darmann-Finck (2023). „Und irgendwann spricht man es auch nicht mehr an“ – Entwicklungsaufgaben von Pflegeauszubildenden vom 1. in das 2. Ausbildungsjahr. Journal für Qualitative Forschung in Pflege- und Gesundheitswissenschaften
- Claudia Einig, Sebastian Partsch, Ingrid Darmann-Finck (2022). Entwicklungsaufgaben im ersten Jahr der pflegeberuflichen Ausbildungsgänge: Teilergebnisse einer dreijährigen Panelstudie zu Herausforderungen und Bearbeitungsstrategien von Pflegeauszubildenden. First Results from a 3-Year Panel Study on Challenges and Handling Strategies of Nursing Students. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. https://doi.org/10.25162/zbw-2022-0009
- Sebastian Partsch and Claudia Einig (2021). Nursing students’ perspective of nurse-patient relationships as a developmental task: A reconstructive-hermeneutic study. Journal of Nursing Education and Practice, 11(10), 54. Sciedu Press. https://doi.org/10.5430/jnep.v11n10p54
- Sebastian Partsch and Sabine Muths and Ingrid Darmann-Finck (2021). Communicative Competencies in Nursing: A Situation- and Competence-Based Curriculum. Development, Implementation and Evaluation of Curricula in Nursing and Midwifery Education, 109--119. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78181-1_7