Event

Data Snacks | "Forschung und Datenschutz – Ein Einblick in die Welt der DSGVO für Forschende"

Veranstalter:in : Data Science Center
Ort : Zoom
Beginn : 05. September 2024, 13:00 Uhr
Ende : 05. September 2024, 13:30 Uhr
Kategorie : Data Science Forum

ABOUT THE DATA SNACKS

Ensuring the responsible handling of research data in accordance with the FAIR principles (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) is a crucial aspect of the research process. In fact, the adoption of a sustainable data management strategy has become essential for the success of third-party funding proposals (e.g. requirements of the DFG).

With the Data Snacks, we invite you to a culinary data break where we share our love for cooking research data in engaging and informative sessions. Each snack will address different challenges in data handling and offer practical solutions. At the end of each session, you'll receive the slides with valuable content, tips, and helpful links for future use. Embark on this journey with us and empower your data skills!

Please check the Website of the Data Science Center of the University of Bremen for more information.

.ics calendar entry
Zoom link

WHAT’S THIS SESSION ABOUT?

In vielen Forschungsprojekten werden personenbezogene Daten verarbeitet. Doch wie stellt man sicher, dass dabei die Vorgaben des Datenschutzrechts, insbesondere der Datenschutz-Grundverordnung (DSGVO), eingehalten werden?

Dieser Snack bietet eine kompakte Einführung in das Thema Datenschutz speziell für Forschende. Erfahren Sie, welche rechtlichen Rahmenbedingungen Sie bei der Verarbeitung personenbezogener Daten beachten müssen und wie Sie diese praktisch umsetzen können.

Im Fokus stehen das Datenschutz-Infoportal und die neue Checkliste „Datenschutz für Forschungsvorhaben“ der Universität Bremen. Diese Ressourcen bieten Ihnen eine konkrete Hilfestellung bei der DSGVO-konformen Planung und Durchführung Ihrer Forschungsprojekte.

ABOUT THE SPEAKER

Katja Losch-Kremer ist seit Oktober 2023 die Datenschutzbeauftragte der Universität Bremen. Nach ihrem Studium der Rechtswissenschaften in Berlin und Rom und ihrem Rechtsreferendariat in Berlin und Montreal erfolgte die Spezialisierung auf Datenschutzrecht. Vor ihrer Zeit an der Universität Bremen war sie 12 Jahre in der bundesweiten Datenschutzberatung von privaten Unternehmen sowie öffentlichen Stellen tätig.

WHERE AND WHEN?

The info event will take place from 1:00 to 1:30pm via Zoom. There will be a 15-20 minute presentation followed by an open forum for questions and discussion. We look forward to exciting discussions!

Data Snacks Events